Wat is de MoesApp?

De MoesApp is een platform waarop aanbieders en afnemers van groente, fruit en andere verse producten elkaar vinden en meteen de koop kunnen sluiten. Via je postcode vind je groente en fruit in de buurt. Met de ingebouwde chatfunctie kunnen aanbieder en afnemer direct met elkaar in contact treden en de bijzonderheden omtrent de koop onderling afstemmen. De betalingswijze van de producten die via de MoesApp worden verkocht en gekocht, stemmen aanbieder en afnemer onderling af. De aanbieder kan bijvoorbeeld via de chatfunctie een betaallink voor Tikkie sturen of een directe bank link. Maar het is uiteraard ook mogelijk dat de betaling contant wordt voldaan op het moment van overhandigen van de producten. Dat bepalen jullie samen.

Voor wie is de MoesApp?

De MoesApp is bedoeld voor aanbieders en voor afnemers van verse groente, fruit, kruiden, noten, honing en non-food. De aanbieders zijn zowel particuliere moestuiniers als professionele kwekers en telers die hun oogst te koop aanbieden. De afnemers van de producten zijn mensen die bewust kiezen voor gezonde, verse en lokale producten, maar die geen tijd hebben om uit te zoeken waar die precies verkrijgbaar zijn. Via de MoesApp zien afnemers in één oogopslag wat er bij hen in de buurt wordt aangeboden.

Hoe gebruik ik de MoesApp?

De MoesApp is in eerste instantie bedoeld als app voor op je mobiel, maar is ontwikkeld als webapplicatie. Dat betekent dat je de MoesApp via je computer, laptop, tablet en mobiele telefoon kunt gebruiken. Op grotere apparaten ziet het er misschien net even anders uit dan je gewend bent.

Om de MoesApp te kunnen gebruiken moet je een account aanmaken. Bij het account maak je een kort profiel aan. Hierin geef je je postcode op en een gebruikersnaam. De postcode wordt gebruikt om een (grove) plaatsbepaling te doen, zodat bepaald kan worden welke producten in de buurt verkrijgbaar zijn. Je gebruikersnaam is de naam die anderen zien die met je communiceren. Ben je een aanbieder dan kun je nog wat extra informatie opnemen, zoals het afhaalpunt. Het aanmaken is zo gepiept. Je ontvangt een email met een activatie-bericht wanneer je een account aanmaakt (registreert). Maar wees gerust, je email-adres blijft onzichtbaar voor andere gebruikers. Lees meer over privacy.

Nadat je een account en profiel hebt, kun je via het menu naar "Aanbiedingen" of "Mijn producten". De aanbiedingen pagina is om te zoeken naar aanbiedingen in je buurt. De menukeuze "Mijn producten" is alleen bruikbaar als je hebt aangegeven dat je ook aanbieder bent. In dat geval kun je op deze pagina je producten (aanbiedingen) beheren. Je maakt daar nieuwe producten aan en kiest welke zichtbaar zijn voor andere gebruikers (de afnemers).

Is de MoesApp gratis?

De MoesApp is en blijft gratis voor afnemers.
Voor aanbieders moeten we nog het juiste model bedenken. Voorlopig is het dus gratis. Het ontwikkelen en onderhouden van het platform heeft geld gekost en blijft geld kosten. Een abonnementsmodel is een mogelijkheid, maar we willen ook kijken of we via donaties of crowdfunding bekostigd kunnen worden. Heb jij ideeën? Deel ze met ons via info@moesapp.nl.

Wat bedoelt de MoesApp met een "aanbieding"?

Met een aanbieding bedoelen we elk afzonderlijk product dat een aanbieder (moestuinier, kweker of teler) plaatst. Een aanbieding bestaat uit een titel en eventueel één of meerdere foto’s van het aangeboden product en een omschrijving. Let als aanbieder op dat je een korte titel maakt dat in een overzicht direct duidelijk maakt wat je aanbiedt. In de omschrijving kun je veel meer inhoud kwijt. Foto's kun je toevoegen via de camera van je mobiel of een al opgeslagen foto. Daarnaast kun je foto's die je binnen de MoesApp hebt gebruikt ook aan meerdere producten koppelen, zodat je niet steeds dezelfde foto moet maken en toevoegen. Per product kun je aangeven of deze zichtbaar is voor de afnemers. Zo kun je rustig je product klaarzetten en hoeft deze niet direct zichtbaar gemaakt te worden. Verder is dit is dit ook handig voor seizoensproducten die je tijdelijk onzichtbaar maakt (buiten het seizoen).

Wil je liever je producten ruilen of gratis weggeven? Top, geef het gewoon aan in je omschrijving. Mag eventueel ook in de titel door een simpel voorvoegsel als "Ruilen:" of "Gratis:", zodat het meer opvalt. We hebben opzettelijk geen expliciete prijs gekoppeld aan producten, zodat je meer vrijheid hebt om je voorkeur duidelijk te maken. Denk ook aan aangepaste prijzen bij een bepaalde afname.

Wat zijn "Mijn producten" in het menu?

De menukeuze "Mijn producten" is alleen bruikbaar voor de aanbieders. Als je in je profiel niet hebt gekozen gekozen voor "Ik ben (ook) aanbieder", dan kun je deze menukeuze niet gebruiken. Je krijgt dan een melding te zien. Wil je ook aanbieder zijn, ga dan naar je profiel en breidt deze uit met de gevraagde gegevens.

Door te kiezen voor "Mijn producten" kom je in een soort homepage voor de aanbieder. Als aanbieder beheer je hier je producten. Tevens zie je vanaf deze pagina ook welke berichten jij als aanbieder hebt ontvangen. De berichten die je als afnemer/koper ontvangt zijn alleen zichtbaar op de pagina "Aanbiedingen". Om snel te kunnen wisselen tussen beiden, zit er een knopje rechtsboven op de pagina met je conversaties. Ook kun je vanaf deze pagina's de foto's beheren die je gebruikt bij je producten.

Wat is "non-food"?

Non-food is simpel gezegd niet eetbaar en niet drinkbaar. Wij zien non-food als alles wat te maken heeft met een gezonde levensstijl of een natuurlijke omgeving.

Bij het maken van je producten kun je non-food selecteren als de categorie waaronder het product valt.

Wat houdt de categorie "zelfgemaakt" in?

Deze categorie kun je gebruiken om aanbiedingen te plaatsen die je zelf hebt gemaakt van zoveel mogelijk lokale en natuurlijke producten. Verder kun je zelfgemaakte oliën onder deze categorie plaatsen. Of honing, niet helemaal door jou zelf gemaakt, maar met een beetje hulp van de bij 🍯🐝. Evenzo vinden we het goed als je eieren via deze categorie aanbiedt, opnieuw met een beetje hulp 🥚🐓.

Let hierbij goed op dat je als aanbieder op MoesApp wel voldoet aan de hygiënecode voor ongesneden groenten en fruit volgens de voorwaarden van het NVWA om de voedselveiligheid te waarborgen.

Waarom zou je de MoesApp gebruiken?

Om een paar dingen te noemen:

Wat kan ik zelf doen om de MoesApp te ondersteunen?

Supertof als je meer mensen wilt laten kennismaken met het gemak van de MoesApp! Hoe meer mensen ervan weten, hoe diverser het productaanbod en hoe groter de community die kan ontstaan. Deel de link https://moesapp.nl met je vrienden en geïnteresseerden.

Volg ons op https://www.instagram.com/moesapp.nl/

De MoesApp is vriend van "Wij zijn groen, gezond en in beweging Nijmegen". Een logische stap, om vanuit onze ambitie een bijdrage te leveren aan een gezonde leefomgeving. Groen, gezond en in beweging

De ontwikkeling van MoesApp is ondersteund door Provincie Gelderland.
Wil jij ons ook ondersteunen, heb je suggesties en of feedback?
Stuur dan een email naar info@moesapp.nl.